استاد پاکتچی در مرقومه خودشان به چند نکته اشاره نمودند که خلاصه آن را ذکر می کنم چرا که خودم آن را نیز دریافته ام و بر این سبیل ادامه می دهم  و توصیه می کنم دوستان این نکات را سرلوحه قرار داده و بکار ببندند که بسیار نافع است انشاالله.

علم تنها درس خواندن و گذراندن واحد نیست؛ البته گذراندن دروس اگر لازم نبود عقلا چنین سنگ بنایی را نمی نهادند، ولی بحث در کافی بودن آن است. جوینده‌ی دانش باید دائماً مشغول به تفکر و اندیشیدن باشد؛ علمی که در آن فهم و اندیشه نباشد، علم نیست. از هر فرصتی برای فکر کردن استفاده کنید.
ولی فکر آن است که هم دوام داشته باشد و هم اتصال. باید دانست که قدرت بر دوام و اتصال در فکر، با تمرین به دست می آید؛ پس باید ذهن را ورزش داد تا بتواند به مدت های طولانی‌تر و طولانی‌تر به طور متمرکز در یک موضوع بیندیشد.
باید بیاموزیم که افکار خود را بنویسیم، زیرا افکار بسیار فرّار و گذرا هستند.[داشتن یک دفترچه افکار بسیار کار ساز است]
قدم دیگر پرورش دادن خود برای سامان‌دهی به این افکار یادداشت شده است.[در گام بعدی می توانید همان دفترچه را طبقه بندی کنید و تفکر خودتان را تکمیل یا ارائه کنید]
با محاسبه نفس، هرگز به تساهل و وقت گذرانی زندگی نکنیم - بَلِ الْانسَانُ عَلىَ‏ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ وَ لَوْ أَلْقَى‏ مَعَاذِیرَهُ(قیامه/15-14)

دکتر احمد پاکتچی

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلام1392